Skrobia modyfikowana - groźna czy nie?

Złowieszczo brzmiąca nazwa wystarczy by wystraszyć niejednego śmiałka, skrobia modyfikowana jeży włos na głowie konsumentom. Czy jest sens się jej bać?

Wśród dodatków do żywności zajmują symbole od E1400 do E1500, można je spotkać w puddingach daniach typu fix, jogurtach, ketchupie. Przede wszystkim należy obalić mit pokutujący w społeczeństwie – skrobia modyfikowana nie powstaje na drodze modyfikacji genetycznych. Skrobia modyfikowana jest produktem pochodzenia roślinnego, może być produkowana z upraw genetycznie modyfikowanych, jednak sama skrobia pochodząca z upraw niemodyfikowanych genetycznie nie podlega późniejszym modyfikacjom genetycznym. Może być ona spożywana przez wegetarian i wegan.

W produkcji spożywczej wykorzystuje się cztery źródła skrobi (w kolejności od najczęściej wykorzystywanych do modyfikacji chemicznej)

  • kukurydza
  • ziemniaki
  • tapioka
  • pszenica

Myśląc o skrobi modyfikowanej trzeba myśleć o całej grupie związków – skrobia może być przecież modyfikowana na różne sposoby. Modyfikacja skrobi natywnej (niezmodyfikowanej) polega głównie na działaniu związkami chemicznymi – dzięki temu do cząsteczek skrobi doczepiają się elementy, które odpowiadają za zmianę jej właściwości. Często wykorzystuje się ją również do zagęszczenia produktu aby dać złudzenie, że jest on bardziej tłusty, lub jako wypełniacz.

Skrobia poddana modyfikacjom to wciąż skrobia, jednak zmieniona w sposób chemiczny. Uzyskuje się dzięki temu specyficzne właściwości. Sztandarowym przykładem są tutaj kisiele które wystarczy zalać wrzątkiem w przeciwieństwie do zwykłego kisielu który należy gotować. Poprzez modyfikację chemiczną skrobia może łatwiej kleikować, inna modyfikacja pozwala na zwiększenie ilości wchłanianej wody, czy mocniejsze pęcznienie skrobi.

Tak naprawdę nie ma się czego bać, skrobia modyfikowana to skrobia zmieniona w sposób który jest nieszkodliwy dla człowieka. Można ją ze spokojem jeść i nie ma sensu wybierać produktów spożywczych pod względem zawartości bądź braku skrobi modyfikowanej.


     -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  
Zobacz także
Sławek      28 kwietnia 2011, godz. 00:23
     -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  
Dyskusje:
gravatar
marta
28 kwietnia 2011, godz. 00:54
uf, kamień z serca.
gravatar
nik
25 sierpnia 2011, godz. 10:35
Bzdety..wszystko to juz chemia!
gravatar
szekan
04 września 2011, godz. 10:42
@nik dobrze gada... jeden syf - to, że mniej szkodliwy od gmo to pryszcz. podtruwanie to tez trucie...
gravatar
Nick
18 września 2011, godz. 19:21
Gmo nie jest szkodliwe dla konsumenta, jedynie może stanowič zagrożenie dla środowiska, w którym jest uprawiane.
gravatar
Joanna
19 września 2011, godz. 16:06
NIE WIEMY, jak wpłynie GMO na nasze organizmy - nie można ryzykować
gravatar
DJ
07 października 2011, godz. 08:42
Chcesz być bezpłodny-a jedz GMO.Ludzie poczytajcie troche na temat GMO. GMO to smierc moze nie dla nas, ale po 3-4 pokoleniach ludzie beda zyc po 30-40 lat i w piach. Ludzie beda rodzic sie mutantami tak jak rosliny genetycznie modyfikowane mutuja.
Paweł
13 października 2011, godz. 10:50
DJ i pozostali, którzy są tak sceptycznie nastawienie - czy możecie wskazać mi badania NAUKOWE , które potwierdzają to co mówicie? Wiadomości do artykułów na drażliwe tematy, tak jak powyższy sprawdzamy w wielu źródłach. I mogę was zapewnić, że NIE MA na razie żadnych badań NAUKOWYCH, które udowodniły by szkodliwość GMO, dlatego nie można mówić, że są szkodliwe bo nie jest to potwierdzone żadnymi doniesieniami naukowymi. Do tej pory żywność GMO ma więcej zalet niż wad.
gravatar
klocekk
14 października 2011, godz. 16:25
Prosta zasada - "im Mniej przetworzone przez człowieka tym zdrowsze dla niego!!!" Więc GMO nie jest wyjątkiem od tej reguły i nikomu do szczęścia nie jest potrzebne! To zapewne jedno z wielu ścierw jakie oferuje nam wielkie ministerstwo zdrowia - na które nie zgadzamy się i nie zgodzimy się w większości. Pamiętajmy tez o fałszowaniu wyników badań ...to takie proste jak ma przynieść wielkie zyski i zamiary "władzy". Więc zdrowo - czyli prosto. A badań powinno być i więcej niż jedno odgórne....tak dla pewności, obiektywizmu i braku oszustwa które jest tak powszechne u ludzi.
gravatar
Koszałek
16 października 2011, godz. 20:54
Tak! Nie ma jeszcze badań, które potwierdzaja, ze GMO jest szkodliwe... i prawdopodobnie nie będzie... GMO to za duży biznes, żeby go podcinać badaniami. Jednak nie trzeba być myślicielem, zeby wiedzeć, co dla kapitalistów z koncernów żywieniowych jest biznesem, i gdzie dokładnie mają nasze zdrowie. A czy są badania które mówią czy promieniowanie elektromagnetyczne emitowane przez stacje bazowe i telefony komórkowe jest szkodliwe? Prosze, pokaz mi takie badanie! i powiedz czy kiedykolwiek będzie możliwe przeprowadzenie takiego badania wobez braku tzw grupu "zero", czyli nie narazonej na oddzialywanie czynnika.
gravatar
Tolken
17 października 2011, godz. 14:03
gmo to smierc wyniki opublikowal doktor Klawzewitz ktory pokazal ze 3 pokolenia szczurow juz nie bedzie bo drugie pokolenie jest od gmo bezplodna!
Sławek
20 października 2011, godz. 09:34
No niestety nigdy nie słyszałem o badaniach doktora Klawzewitza, ale chętnie się z nimi zapoznam, czy jest ktoś chętny kto by mi przybliżył dokładnie ich wyniki, tok badawczy i wnioski? @klocekk w związku z tym brakiem przetworzenia mamy jeść np. surowe ziemniaki, a tym bardziej nie obierać warzyw czy przypadkiem ich nie myć? Nie sądzę, grunt żeby technologia szła w dobrym kierunku. Czy GMO jest tym prawidłowym kierunkiem? Biotechnolodzy stoją murem za tym, że żywność GMO nie jest szkodliwa, ja w świetle obecnych badań zgadzam się z nimi. A teraz przyznajcie się, kto z was kiedykolwiek jadł chociażby winogrona bezpestkowe... czy takie coś ma prawo zaistnieć w naturze? Przecież to się kłóci z podstawowym powodem dla którego rośliny wytwarzają owoce. Przecież nie dlatego, żeby człowiek mógł je zjeść, tylko właśnie po to aby się rozmnożyć, a winogrono bez pestek nie ma takiej możliwości.
gravatar
Gosia
03 listopada 2011, godz. 21:57
Wydaje mi się, że winogrona bezpestkowe to wynik hodowli i krzyżowania odmian a to NIE jest modyfikacja genetyczna taka jak GMO, gdzie w sposób nienaturalny wprowadza się obce geny niespokrewnionych ze sobą osobników. Również inne warzywa i owoce w sposób naturalny krzyżując się mogą w pewnej ilości osobników wytworzyć takie, które nie mają nasion, lub ich owoce są w pewnej mierze zniekształcone, co wykorzystywane jest w dalszej produkcji do np. roślin ozdobnych. Można je wtedy rozmnażać wegetatywnie - przez sadzonki pędowe, liściowe i inne. NIe tylko z nasion rozmnaża się rośliny! A ziemniaki są przecież z bulw. Doszukałam się wyników prof. Seraliniego (http://ekobuddyzm.pl/2011/08/prof-seralini-odslania-szokujaca-prawde-na-temat-gmo/) jak dla mnie to ciekawy artykuł pokazujący choć cześciową prawdę na temat GMO i to w sposób naukowy. Sławek nie powinieneś ślepo wierzyć w GMO i biotechnologię, nie jest normalne to, że w sałacie są szczepionki na choroby lub w zwierzętach geny roślin lub na odwrót. Jest to nienaturalny proces, który jeśli wymknie się poza laboratoria do środowska i zacznie krzyżować to mogą wtedy wyniknąć z tego problemy. Radzę zastosować trochę rezerwy. Pozdrawiam.
Sławek
03 listopada 2011, godz. 22:17
Oczywiście, że nie tylko z nasion rozmnaża się rośliny, ale winogrona bezpestkowe to GMO... no chyba że udowodnisz mi, że nie - podaj jakie rośliny skrzyżowano aby otrzymać winogrona bezpestkowe. Moje przekonanie to nie ślepa wiara w to że GMO jest dobre, to moje własne zdanie w którym nie chodzi o to że GMO jest dobre, tylko o to że prędzej czy później nas to czeka. Wiadomo że rośliny GMO mają ogromne możliwości namnażania się, są zdecydowanie bardziej ekspansywne niż gatunki tradycyjne i chociażby w związku z tym czeka nas GMO prędzej czy później, czy nam się to podoba czy nie. Oczywiście że sałata będąca szczepionką nie jest czymś normalnym, jest to tylko przykład, pokazanie siły biotechnologii. Co do laboratoriów, to proces ten się z nich nie wymyka, on jest rozpowszechniany na świecie. Oczywiście nie namawiam ani do odrzucenia GMO, ani do spożywania GMO, wybór należy do każdego z osobna, ja jednak organizmów GMO się nie obawiam.
gravatar
Ramcia
13 listopada 2011, godz. 11:13
Przepraszam was bardzo, ale się nie lada uśmiałam czytając wasze komentarze :D Bo nie wiem czy zauważyliście, ale to o czym piszecie nie jest w ogóle powiązane z modyfikacją skrobi. GMO i modyfikowana skrobia to nie jest to samo. Mylicie pojęcia!! Zgadzam się z autorem artykułu, że skrobia modyfikowana nie pochodzi z modyfikacji genetycznej. Sama prowadzę modyfikację skrobi na uczelni i nie stosuję do tego jakiejś nie wiadomo jakiego pochodzenia skrobi, tylko taką którą można kupić w markecie. Wierzcie mi jest wiele możliwości modyfikacji skrobi: np. fizyczna, chemiczna, przez łączenie z innymi polimerami. To wszystko jest już skrobia zmodyfikowana. Skrobia jest polimerem naturalnym o hydroksylowych grupach funkcyjnych (czyli -OH) Modyfikując te zakończenia możemy dostać skrobię o różnych właściwościach. Ja akurat badam folie powstałe ze skrobi modyfikowanej, żeby można było kiedyś pójść do sklepu, kupić siatkę i potem ugotować z niej zupę :D Wystarczy 1 zmiana grypy -OH na ok. 1000 cząsteczek glukozy w łańcuchu skrobiowym,żeby zmienić właściwości skrobi na lepsze. A co do GMO, to czego się boicie? Przecież żaden pokarm, który jecie nie powoduje u was mutacji (czy to zmodyfikowany genetycznie czy nie), ponieważ DNA zjadanych roślin czy zwierząt zostaje strawione i nawet nie dociera do waszych komórek, żeby spowodować mutacje. Gdyby tak było to pewnie bylibyśmy samożywni, bo mielibyśmy chloroplasty pochodzące od brokułów czy innych roślinek. Wiele za
Sławek
14 listopada 2011, godz. 08:22
@Ramcia - Na taki komentarz czekałem ;-)
gravatar
Piotrek ze Szczecina
14 grudnia 2011, godz. 20:36
Czy po prostu nie lepiej żeby było tak jak zawsze? wszystko naturalne...przede wszystkim normalne, z normalnych upraw, bez żadnych, podkreślam żadnych szkód, ani dla nas, ani dla środowiska!!! no powiedzcie? uczę się biologi, chemii i wiem coś o tym, mam 17lat
Sławek
16 grudnia 2011, godz. 22:48
Pewnie, że było by lepiej, ale w dzisiejszych czasach przy obecnym zaludnieniu oraz obecnych zarobkach (nie wszystkich stać na zakup drogich "eko" produktów) praktycznie niewykonalne. Wystarczy sobie przypomnieć jak wyglądało żywienie dawniej, ile mięsa można było uzyskać po uboju jednej świni, ile można było zebrać zboża z pól i jakiej było ono jakości, wystarczy wspomnieć klęski głodu które następowały gdy przychodziła zaraza. Trudno prowadzić taką gospodarkę na chwilę obecną, a zresztą jeżeli ludzie to kupują to znaczy że jest potrzeba produkcji takiej żywności.
gravatar
asd
20 grudnia 2011, godz. 16:29
Niemcy,francja,anglia zakazaly gmo u siebie.
gravatar
red
07 stycznia 2012, godz. 10:48
CO Wy tak wierzycie w GMO,że to taki rarytas. Tak jak asd pisał,te kraje wycofują się z GMO. OK. Sławek wierzysz że GMo nie jest szkodliwe. Zauważ że prawie 90% upraw na świecie GMO soi lub kukurydzy należy do firmy MONSANTO i jest to niebezpieczny lobbysta. Ich nasiona są Roundup Ready,czyli plony są pryskane mocnym herbicydem zawierającym glifosat. Czyli jesz pokarm który dostał wielką dawkę chemii. W Ameryce południowej gdzie stosowane są opryski z samolotów glifosatem na uprawy soi zwiększyło się występowanie nowotworów u dzieci. Może Twoje życie Ciebie nie obchodzi ale mnie życie mojej córki bardzo. Brata córka ma białaczkę 9 lat i powiedz mi że kiedyś tak bylo,to w życiu nie uwierzę. PSZCZOŁY Kolejna sprawa cudnego GMO. Ingerencja w kod genetyczny roślin zaburza naturalne nektarowanie roślin. Jestem pszczelarzem,w krajach w których występują zasiewy GMO wystepują liczne obsypania (umierania) rodzin pszczelich. Dzięki w./w GMO oraz stosowaniu bardzo silnych środków chemicznych na te uprawy Ponieważ cudownie te uprawy są na te środki odporne,ale już pszczoły nie. A wiesz o tym że bez pszczół licho by było z nami. Biolodzy obliczają, że bez pszczół ludzkość przetrwa najwyżej 10 lat bez wymyślenia sposobu na sztuczne zapylanie. W wielu regionach Chin już dziś sady zapylane są przez robotników przy pomocy specjalnych miotełek. Ciężka robota, jeśli zważyć, że pszczoły dla wyprodukowania każdego kilograma miodu oblecieć muszą kilka milionów kwiatów. Rolnicy zgłaszają się do pszczelarzy żeby podstawiali ule pod uprawy rzepaku. Więcej plonów niż z zastosowania super środków chemicznych. Mi raz się zdażyło że przyjechałem na pasiekę i martwe pszczoły lezały przed Ulem (kilka tysięcy) bo jakiś wieśniak pryskał rośliny w godzinach oblotu pszczół a powinien tylko wieczorem. Straszny Offtop i odbiegliśmy od tematu. I Paweł poczytaj sobie trochę o MONSANTO
Sławek
08 stycznia 2012, godz. 01:25
Racja, offtop, prawda jest taka, że chociażbyśmy położyli się na ziemi, tupali nogami czy rwali sobie koszulę z piersi GMO będzie do póki nie zostanie udowodnione naukowo że jest szkodliwe, lub ktoś nie wymyśli jeszcze lepszej metody wpływania na uprawy. Druga sprawa reprezentuje się w ten sposób, że GMO samo w sobie nie jest złe - jest trawione tak samo jak non GMO, złe może być działanie producentów którzy produkują rośliny GMO roundap ready - czyli tak jak piszesz, odporne na silne herbicydy/pestycydy, jednak trzeba też sobie zdawać sprawę z tego, że każda uprawa po oprysku musi "przeczekać" bezpieczny okres czasu, aż działanie tej chemii zmaleje do bezpiecznego poziomu. Chemia w żywności była, jest i będzie i nie zmieni tego nic. GMO to tylko broń, jeden wykorzysta ją do dobrych celów - np. żeby złapać przestępce, a drugi może wykorzystać ją do celów przestępczych. Modyfikacje tak samo mogą być dobre lub złe, można być za GMO, albo przeciw, ale to już każdy oceni według swoich poglądów, póki co skupmy się jednak nad głównym tematem artykułu, czyli skrobią modyfikowaną.
gravatar
kd
24 stycznia 2012, godz. 22:01
Sa badania. Francuzi dokonali serie badan na myszach pod przewodnictwem profesora jakiegostam i wyszlo ze 3-4 pokolenia myszy wykazywaly bezplodnosc. Pozniej badania przeprowadzili austryjacy. Badania austryjaków rowniez wykazaly bezplodnosc 3-4 pokoleniu. Srodki chemiczne potrzebne do uprawy gmo to inna sprawa. jak pokazuje czas szkodniki zaczynaja sie powoli uodparniac, co spowoduje to iz trzeba bedzie tych srodkow zuzywac wiecej. bedzie wieksze natezenie ich co niekorzystnie wplynie na organizm czlowieka.
gravatar
DK
07 lutego 2012, godz. 03:12
O matko widzę że dezinformacja kompletna w kraju... GMO to największa trucizna na świecie prowadząca do głodu i zagłady ludności. Każda modyfikacja jest objęta patentem co uniemożliwia zasianie zebranych plonów. Aby zasiać GMO trzeba kupić nasiona a plony można wykorzystać tylko do konsumpcji. W przeciwnym razie wytaczane są rolnikom procesy a ich pola zabierane w ramach odszkodowania... W Indiach korporacje wprowadziły monopol na nasiona GMO co spowodowało wzrost ceny o 400%, zwykłych nasion nie da się już kupić. Dodatkowo po kilku latach pojawiają się nowe nieznane choroby na roślinach Genetycznie modyfikowanych które przenoszą się na naturalnego pochodzenia odmiany. Przeprowadzono mnóstwo badań jak GMO wpływa na organizm, ale ich wyniki są bojkotowane albo utajniane pod wpływem korporacji produkujących GMO. Większość badań była przeprowadzana przez instytuty sponsorowane przez w/w korporacje a ich wyniki zmanipulowane. Każdy kto chociaż raz przeczytał książkę o GMO albo jakiś film dokumentalny obejrzał wie że jedzenie produktów stworzonych z GMO mutuje układ pokarmowy w tym jelita. Niszczący wpływ na wątrobę a szczególnie narażone są dzieci których organizmy dopiero się rozwijają a GMO je mutuje. Jak czytam że nie ma żadnych badań nad GMO to aż mi się nóż w kieszeni otwiera... nie jest łatwo na nie trafić bo nie pukają do drzwi domu ale youtube jeszcze funkcjonuje. Wiec poczytaj sobie zanim go ocenzurują.
Sławek
12 lutego 2012, godz. 16:48
Żywność GMO nie może sama w sobie wpływać na "mutowanie układu pokarmowego" jak to ktoś powyżej napisał... jest ona tak samo trawiona jak żywność non-GMO. Jedyne co może wpływać na wyniszczenie organizmu to pestycydy stosowane w nieodpowiedni sposób. Prawda jest taka, że kontrola żywności pod względem jej jakości oraz zawartości obcych związków chemicznych jest bardzo szczegółowa i należy zaufać jej wynikom. Polecam lekturę jakiejkolwiek książki na temat żywienia człowieka.
gravatar
Joanna
20 lutego 2012, godz. 09:25
@Sławek "ale w dzisiejszych czasach przy obecnym zaludnieniu" Widzę, że naprawdę łatwo otumanić co niektórych "przeludnieniem" :-/ Poczytaj sobie m.in. jak to wielkie koncerny płaciły farmerom, żeby NIE uprawiali swoich farm! Niektóre działania - zwłaszcza w mainstreamie - mają właśnie przekonać nas, że ludzi na ziemi jest za dużo... co za głupota!!!
gravatar
anty-gmo
02 marca 2012, godz. 20:05
do slawka http://icppc.nazwa.pl/sciagnij/konferencja_zakrzow_2010/gmo_ermakova_spol.pdf jedna z wielu publikacji http://www.icppc.pl/antygmo/tag/badania-naukowe/ polecam film a w nim prawda o tym jak rzad usa przeforsowal ustawe bazujac jedynie na badaniach naukowcow korporacji tworzac nowe dzialy w resorcie zdrowia odp. za badania nad wprowadzeniem gmo i wprowadzajac tam swoich ludzi http://www.youtube.com/watch?v=b-3-nilTzjQ
gravatar
MS
09 marca 2012, godz. 16:34
anty-gmo@ wielkie dzięki za linki, a tak z innej beczki, czy któryś z naszych producentów żywności da gwarancję, że ich skrobia, bezpiecznie(?) zmodyfikowana chemicznie nie pochodzi z warzyw zmodyfikowanych genetycznie? Patrz: mętne tłumaczenia Pani z Danona http://supermarket.blox.pl/2012/03/Naturalne-to-dla-Polakow-niedobre.html Danone nie mówi jak powstała ta skrobia, tylko że sama skrobia nie jest modyfikowana genetycznie. Polecam film "food inc." http://www.youtube.com/watch?v=ZAJ7V6ZnWsI
gravatar
kakacia
15 marca 2012, godz. 22:29
gmo to coś w rodzaju choroby wściekłych krów ujawni się za jakiś czas, tylko będzie już zapóżno albo jak ejc, czy dziś wiadomo jak ztego wyjść, dziesiątkuje ludzi, precz z gmo tyle ziemi leży odłogiem, czemu nie można zjeść np kromki dobrego chleba albo kawałek szynki jak kiedyś z czego te wstrętne choroby i stres i cierpienia ludzi.Nie wiem w jaki sposób to nastąpi ale kiedyś się to skończy jak komunizm niespodzianie tylko kto za to zapłaci, które pokolenie
gravatar
kolo
21 marca 2012, godz. 15:03
Miesiąc temu uniwersytet z usa przedstawił badania szkodliwości żywności gmo na myszach. trzecie pokolenie myszy żywionej gmo umiera po kilku tygodniach.
gravatar
Grzegorz
25 kwietnia 2012, godz. 15:22
Tak sobie zajrzałem szukając informacji o modyfikowaniu skrobi i coś mnie tknęło... Mianowicie: jeśli do zwykłej skrobi dodamy kwasu/zasady/innego niejadalnego związku agresywnego, to trzeba być bardzo uważnym przy produkcji, aby go nie zjeść. I zwykły bilans "tyle skrobi + tyle dodatku = tyle skrobi modyfikowanej" nie za działa zawsze. Często coś po prostu zostanie. I to tu, moim zdaniem pojawia się haczyk. Dostajemy mieszaninę, w której jest np. kwas___ i kilka szkodliwych ze swej natury substancji chemicznych (E1450). Już wolę mąkę ziemniaczaną zjeść łyżeczką do kawy... GMO nie jest szkodliwe, do póki jest w laboratorium. Później, to śmiertelna trucizna dla wielu gatunków, w tym, dla ludzkiego. Przede wszystkim dla tego, że geny wzbogacające mogą przenikać do naszego organizmu. Bez tej cechy nie dało by się ich zaszczepić roślinom. Smacznego! ;-/
gravatar
swingu
26 kwietnia 2012, godz. 12:00
http://www.youtube.com/watch?v=T0nDwVf1Yg0 polecam film jest dużo badań na temat GMO
gravatar
Kris B
02 maja 2012, godz. 17:33
W sprawie GMO mam fajny filmik: http://video.google.com/videoplay?docid=-1676896724527593334 Co do skrobi modyfikowanej - po "modyfikacji NIE JEST TO SKROBIA !!! http://pl.wikipedia.org/wiki/Skrobia_modyfikowana dla mnie: TRUTKA POPRAWIAJĄCA SPRZEDAŻ
gravatar
isiaczek
20 maja 2012, godz. 23:59
http://www.youtube.com/watch?v=T0nDwVf1Yg0&feature=related To na temat GMO. GMO to śmierć dla ludzi.
gravatar
bij POlszewika
01 czerwca 2012, godz. 01:45
GMO = żywność modyfikowana genetycznie PO = POlska modyfikowana genetycznie. NWO = świat modyfikowany genetycznie.
gravatar
Student
05 czerwca 2012, godz. 19:33
Jestem studentem technologii żywności. Pan doktor na wykładzie z Ochrony środowiska mówił bardzo dużo na temat GMO. JEST TO ZŁO, ZA KTÓRYM IDĄ OGROMNE PIENIĄDZE... Zwierzęta, na których były prowadzone badania związane z GMO i które jadły takie jedzenie modyfikowane były mniejsze, zmutowane, szybciej popadały w choroby i krócej żyły. Media są strasznie uciszane, żeby o tym nie gadały, płaci się im olbrzymie sumy - za milczenie. Doktorzy, którzy rzekomo też prowadzą badania nad GMO dostają za to kasę, aby opinie były POZYTYWNE. NIE DAJCIE SIĘ OSZUKAĆ.... Pamiętajcie, że produkty z Hiszpanii w dużym stopniu są przetwarzane genetycznie. Jedzmy co POLSKIE nie bójmy się wydać 1 zł więcej na zdrowe jedzenie:)
gravatar
anita
03 lipca 2012, godz. 12:39
kaaassssa sie liczy ,i nikogo nieopchodzi nasze zdrowie,,,,badania sa jak np.o wzmacniaczu smaku i zapachu ale kto sie zdobedzie na odwage je opublikowac oficjalnie? chyba samobujca....wiecej takich ludzi przeciwnym chemi i gmo,,,to moze czesc ludzi przezyje......
gravatar
zuzia
13 sierpnia 2012, godz. 18:36
a co napiszecie, ze szkodzi???!!!! to by nikt nic nie kupował, bo każdy patrzyłby na skład produktu! jezu, już nawet głupi kefir zawiera skrobię modyfikowaną, masssakra!!!
gravatar
stary piernik
16 sierpnia 2012, godz. 16:28
nawet jeśli skrobia modyfikowana nie jest GMO, to jest stosowana głównie jak wypełniacz, czy emulgator - chodzi o to, by produkt wyglądał lepiej, np był gesty.
gravatar
wis
24 września 2012, godz. 17:35
są już badania, które potwierdziły szkodliwość GMO
gravatar
Majka
25 listopada 2012, godz. 19:17
GMO jest i bedzie szkodliwe... Wszystko, co jest nienaturalne i zmienione genetycznie jest szkodliwe dla czlowieka. Czlowiek ingeruje za duzo w przyrode, a politycy i koncerny zywnosciowe czerpia z tego korzysci... szukajac pomyslow na zysk i na "zmniejszenie" przeludnienia.... Smacznego Slawek!
gravatar
onaa`12
29 listopada 2012, godz. 22:08
nie ma badań o GMO bo na chwilę dzisiejszą skutki są nie do zbadania! GMO jest wprowadzone stosunkowo niedawno, skutki w genomie człowieka będą widoczne za kilka a nawet kilkanaście pokoleń! Przecież każdy wie ile trwała ewolucja człowieka, genom nie zmienia się w stały sposób w parę lat, ludzie myślcie.
gravatar
Paweł12234409234302943
30 listopada 2012, godz. 17:33
Nie ma badań? Proszę, są badania - http://www.youtube.com/watch?v=pdvxdC9NPB8
gravatar
wdw
09 grudnia 2012, godz. 00:47
Polska wieś jest wstanie wyżywić ponad 80 milionów ludzi,więc moje pytanie brzmi po co gmo? a no polska jest największym eksporterem zbóż owoców i warzyw mięsa wołowego,eksport koni...bardziej sie opłaca eksportować polski zdrowy towar na zachód niż sprzedawać go w kraju dostaną więcej pieniędzy a gmo tanie w uprawie odporne.. więc nie będzie wiele kosztować polaka będzie na to stać....przymusowe szczepienia no nie wiadomo czy to wymknie się spod kontroli itp itd.po 89 r polska została sprzedana przemysł został zniszczony wykupiony przez zachód,pomału zachodni właściciele dokonywali redukcji etatów likwidacja zakładów...otworzenie kolejnych linii produkcyjnych otworzenie nowych zakładów na zachodzie w większej mierze w niemczech u nich wzrost gospodarczy a w polsce bieda zaopatrują nasz kraj w towarrodacy wyjeżdżają za chlebem racują dla nich za grosze niemiec się cieszy ma rynek zbytu gospodarka się kręci ma robola i do tego pieniądze które są przesyłane do kraju wędrują ponownie w ręce niemieckie majstersztyk plan a.h jest w dalszym ciągu realizowany nawet po śmierci ;/ stocznie zniszczone a te w niemczech działają przemysł cementowy w rękach nimieckich i francuskich autostrady najdroższe w europie a co roku do remontu dywersja! gdyby nie unia gdy by rząd się nie sprzedał,może inaczej gdyby zarządzana była przez polaków prawdziwych polaków patriotów! polska by się rozwija najszybciej w europie bezrobocie było by na niskim poziomie...leży między zach i wsch coś pięknego szlak handlowy...!system się zmienił a władza pozostała,gospodarka musi być narodowa! rossmann dpd dhl saturn media nie dla idiotów inpost lidl kaufland auchen itp itd tego jest mnustwo tmobile schenker banki można wymieniać i wymieniać gotówka jest wyprowadzana z kraju polacy się pogrążają w biedzie i będzie jeszcze gorzej jak pozostaniemy w unii...................................
gravatar
Chemtrails
22 grudnia 2012, godz. 17:21
Ludzie nie słuchajcie użytkownika Sławka, to typowy manipulator który chce byście uwierzyli, że GMO jest zdrowe. GMO to śmierć!!! GMO, ludzie, wielkie korporacje które tworzą te nasiona... mają na celu kontrole nad człowiekiem, kontrole nad jedzeniem.... nie bedzie (już) naturalnych roślin.....w mediach tego nie usłyszycie. Polecam obejrzeć film na zalukaj.pl "Świat według (oszukańczej firmy)MONSANTO", szukajcie filmików odnośnie GMO na you tubie. KONIECZIE OBRJRZYJCIE TO: http://www.youtube.com/watch?v=ZLNmjUoQymg
gravatar
Fiken
08 stycznia 2013, godz. 18:33
Witam, ktoś prosił o podanie badań dot. GMO. Otóż takowe są i wykonywane były przez okres dłuższy niż 3 miesiące (poniżej tego okresu efekty podawania GMO a tym samym pestycydów w nich zawartych nie są widoczne). http://www.youtube.com/watch?v=pdvxdC9NPB8 Pozdrawiam i życzę smacznego.
gravatar
tweed
12 stycznia 2013, godz. 18:17
A ja polecam film "Świat według Monsanto", "Trucizna nasza powszednia" i "Korporacyjna żywność", do znalezienia na youtube.
gravatar
STOP GMO
24 marca 2013, godz. 20:06
tweed ma RACJE!!! GMO TO ŚMIERĆ POLULACJI ŚWIATA!! TYLKO ELITY MA PRZEŻYĆ. polecam jeszcze "życie wymyka się spod kontroli"
gravatar
farmaceuta
21 kwietnia 2013, godz. 15:07
Jako student farmacji,który zainteresowal sie GMO mogę Z CAŁĄ PEWNOŚCIĄ powiedzieć,opierając się na publikacjach naukowych z najwiekszej bezpłatnej bazy publikacji pubmed,oraz na podstawie innych źródeł,że genetycznie modyfikowane rośłiny które SĄ PODDAWANE OPRYSKOM SILNIE TRUJĄCYM DLA LUDZI PREPARATEM ROUNDUP są kancerogenne,powodują zaburzenia metaboliczne oraz poważne zaburzenia płodności (już drugie pokolenie myszy w badaniach było całkowicie bezpłodne).Media nie mówią do końca prawdy,faktycznie samo GMO nie jest niebezpieczne,ale rosliny te sa zmodyfikowane w tym celu,zeby przetrwac opryski silnymi herbicydami tj.ROUNDUP.Wszystkie chwasty giną,a rosliny dalej rosną co upraszcza znacznie hodowlę. Rosliny te niestety chłoną w pewnym stopniu te herbicydy dlatego są one trujące.Ponad to herbicydy przenikaja do wod gruntowych i zatuwają wodę pitną. Nie jest przypadkiem fakt iż 9 krajów UE(w tym Francja i Niemcy) zakazało upraw GMO. Dla przykładu w Argentynie,gdzie GMO wprowadzono już kilkanaście lat temu na terenach opryskiwanych Roundupem ludzie zapadali na nowotwory 40x częściej niż srednia kraju. Wrto wspomniec iż już stężenie 1/milion jest zabójcze dla ludzkich komórek.(To jakby rozpuścić 1 gram roundupu w tonie wody).Dlatego wlasnie GMO jest tak szkodliwe.
gravatar
anna
09 maja 2013, godz. 20:40
Poproszę o link do tych badań ;-) istnieje takie coś jak okres karencji, radzę się dokształcić!
gravatar
jak zwykle
10 czerwca 2013, godz. 15:42
Ciekawa strona, jeden ekspert, tysiące komentarzy. Gdzie mogę się dowiedzieć coś o owych moderatorach-ekspertach? Nigdzie, za to współpraca i reklamy owszem, wiadomo.
Paweł
14 czerwca 2013, godz. 11:30
Każda osoba ma prawo w komentarzach wyrazić swoją opinię - stąd tysiące komentarzy. Moderatorzy natomiast są do Twojej dyspozycji cały czas. Użytkowniku "jak zwykle", jeżeli pragniesz dowiedzieć się więcej, bądź wyrażasz chęć kontaktu z nami, nie ma problemów ? odpowiadamy na każdego maila, wystarczy napisać. W nawiązaniu do twojego komentarza, który nic nie wnosi do rozmowy pragnę poinformować cię, iż każdy nasz artykuł/wpis/komentarz jest oparty na aktualnych publikacjach naukowych. Nasze stanowisko wynika z wiedzy, którą posiadamy oraz, która jest potwierdzona przez literaturę naukową i najnowsze badania z danej dziedziny.
gravatar
lili
14 czerwca 2013, godz. 13:58
Cytuję autora:Skrobia modyfikowana jest produktem pochodzenia roślinnego, może być produkowana z upraw genetycznie modyfikowanych, jednak sama skrobia pochodząca z upraw niemodyfikowanych genetycznie nie podlega późniejszym modyfikacjom genetycznym. Ależ to bełkot! Czyli jednak skrobia może pochodzić z GMO i to już załatwia sprawę.
gravatar
kogut
20 sierpnia 2013, godz. 13:04
CYTUJĘ:((( pragnę poinformować cię, iż każdy nasz artykuł/wpis/komentarz jest oparty na aktualnych publikacjach naukowych. Nasze stanowisko wynika z wiedzy, którą posiadamy oraz, która jest potwierdzona przez literaturę naukową i najnowsze badania z danej dziedziny.))) "EKSPERCI"- piszą że nie posiadają dostępu do badań na temat szkodliwości GMO. Nie można pisać że jeśli o czymś się nie wie to tego nie ma ( Proponuje spróbować wytłumaczyć się w ten sposób z nieznajomości np przepisów prawa) Skąd wiadomo że nie ma? Po prostu jako że nie są popularne, więc się ich nie publikuje - proste. Jaki interes mają firmy produkujące GMO aby ich produkt był uznany za szkodliwy??? Wiadomo żaden!!! Poza tym poczytajcie na temat tego co to naprawdę jest GMO jak zmienia roślinę, jak na takie zmiany reaguje organizm ludzki i ile substancji chemicznych potrzeba aby mieć te wspaniałe uprawy. Rośliny modyfikuje się po to aby wytrzymały to co rolnik wysypie na pole aby wybić chwasty i szkodniki i inne czynniki chorobowe, nie po to by były zdrowsze dla ludzi. oczywiście roślina wygląda na zdrowa, jest ładna itd. ... bo nie choruje ale w całym procesie to tylko skutek uboczny wykorzystany marketingowo. Więc jak ktoś "Edukuje i Podradza" to sugeruję więcej dystansu i pokory dla nauki i natury.
gravatar
NataszaSuzej
23 lipca 2013, godz. 17:40
Szkodliwość GMO jest poparta badaniami na szczurach. W trzecim pokoleniu stają się one całkowicie bezpłodne. W pierwszym i drugim pokoleniu pojawia się również bezpłodność lecz nie całkowita i wzmożona zachorowalność na raka. W drugim pokoleniu częste problemy z narządami wewnętrznymi. Uczyłam się na studiach (zootechnika). Poza tym zgadzam się z poprzednimi opiniami - im coś bardziej przetworzone (mniej naturalne) tym bardziej nam szkodzi lub zaszkodzi prędzej czy później. Nie jesteśmy bogami żeby ingerować w naturę której nie pojmujemy a której każdy owoc to setki miliony lat dostosowywania się. Składamy się z tych samych elementów co świat nas otaczający, lecz próbujemy oszukać nasz organizm (sumplementy diety, mutacje) oszukujemy też ziemię nawożąc ją mimo iż natura sama potrafi się leczyć i nawozić przez płodozmian. Przez sztuczne nawożenie brakuje w glebie mikro i makro elementów czego skutkiem są choroby roślin, więc co? stosujemy środki ochrony roślin itd. To wszystko się prędzej czy później na nas zemści.....
gravatar
Emem
29 października 2013, godz. 12:59
@Paweł masz racje. Do tego opieranie się powyższych komentarzy na usłyszeniu aż jednej reklamy, np. jaj farmio bez gmo.... to wiedza na poziomie zerowym. A spójrzcie sobie na tył tego opakowania, jaja od szczęśliwych kur wciśniętych w klatkę, które nigdy słońca nie widziały, ani przestrzeni większej niż metraż ich klatek. Z tym, że karmionych paszą bez gmo haha. Jaj trójkowych. To faktycznie musi być pyszniejsze niż jaja karmione gmo, z zerem na początku. Sami najpierw poczytajcie, a potem się wypowiadajcie. Zaścianek zerowa wiedza, na podstawie jakiejś reklamy i to ma wam służyć za kompletną wiedzę? Nie rozśmieszajcie mnie.

Dodaj nowy komentarz
Pola treść, nick i email są wymagane. Email nie będzie publikowany. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jednocześnie informujemy, iż komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do ich usunięcia. Chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się Twój awatar? Przeczytaj instrukcję »


Produkty OTE
Żele energetyczne polecane przez profesjonalistów!

Szukaj na stronie

Body Mass Index - kalkulator BMI
Wiek:
lat(a)
Kobieta
Mężczyzna
Wzrost:
cm
Masa:
kg

Czy wiesz że...
kalafior zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i żołądka
next »

Polecamy

Najczęściej czytane
Facebook
Partnerzy
Myprotein